Strona Główna / Diety / Wegetarianizm – wszystko co musisz wiedzieć na jego temat!

Wegetarianizm – wszystko co musisz wiedzieć na jego temat!

Wegetarianizm – ostatnimi czasy jest o nim naprawdę głośno. Coraz więcej osób rezygnuje z jedzenia mięsa. Czy słusznie? Czy taki sposób odżywiania jest w stanie zaspokoić wszystkie potrzeby naszego organizmu? Zadbać o odpowiednią podaż białka, tłuszczów oraz węglowodanów – a przy okazji witamin i minerałów? Zapewnić dobre samopoczucie oraz wygląd – promienną cerę, gładkie włosy oraz mocne paznokcie? Dzisiejszy wpis to takie takie mini kompendium wiedzy na temat wegetarianizmu. Jeżeli jesteś ciekaw “z czym to się je”, zapraszam do lektury! Będzie mi bardzo miło!

Dlaczego zostałam/zostałem wegetariańska? 

Powodów przejścia na roślinną stronę mocy może być wiele. Począwszy od względów etycznych poprzez filozoficzne, a skończywszy po prostu na modzie. Tak modzie. Zauważyłam, że bycie wege jest po prostu na topie. Coraz więcej osób ze show-biznesu decyduje się na ten krok. Kayah, Maja Ostaszewska, Dorota Sumińska, Zofia Zborowska oraz wiele wiele innych.

Dieta wegetariańska – główne założenia 

Podstawę diety wegetariańskiej stanowią: ziarna zbóż, warzywa oraz owoce, rośliny strączkowe, jaja, fermentowane produkty mleczne, orzechy oraz nasiona, oliwa z oliwek oraz inne tłuszcze nieodzwierzęce. To wszystko? Tak! Zwolennicy omawianego w dzisiejszym wpisie modelu odżywiania, twierdzą że bazując na wyżej wymienionych produktach można ułożyć jadłospis zaspokajający zróżnicowane potrzeby naszego organizmu.

  • Rośliny strączkowe, jaja, fermentowane produkty mleczne– źródło białka
  • Ziarna zbóż – źródło dobrych węglowodanów
  • Owoce i warzywa – źródło dobrych węglowodanów oraz witamin i minerałów
  • Orzechy, nasiona – źródło tłuszczu

Dieta wegetariańska jadłospis 

Śniadanie: jajecznica smażona na maśle podawana z ciemnym pieczywem oraz pomidorem.
II śniadanie: jabłko, garść orzechów włoskich, jogurt naturalny.
Obiad: krem z pieczonych warzyw, sałatka z kaszy jaglanej i buraków.
Przekąska: czekoladowe brownie z fasoli.
Kolacja: Sałatka: brokuł, pomidor, pestki słonecznika, tofu, oliwa z oliwek. Ciemne pieczywo.

Dieta wegetariańska – zalety

Dieta wegetariańska ma wiele zalet. Gros lekarzy dostrzega działanie prozdrowotne, twierdząc że ów model żywieniowy chroni nas przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi. Najnowsze wyniki badań pokazują, że wegetarianie rzadziej zmagają się z cukrzycą/nadciśnieniem/miażdżycą w porównaniu do osób jedzących mięso. Dodatkowo mogą pochwalić się prawidłowym poziomem cholesterolu oraz niższym BMI.

Dieta wegetariańska – wady

Dieta wegetariańska może być zdrowa pod warunkiem, że jest odpowiednio zbilansowana. W przeciwnym razie może przynieść więcej szkody niż pożytku.

  • Niedobór żelaza, witaminy B12, kwasu foliowego oraz witaminy D – a co za tym idzie, ryzyko zachorowania na osteoporozę czy krzywicę.

Jeśli chcesz zostać wegetarianinem…. 

  • Zadbaj o to, żeby Twoje posiłki były urozmaicone – jedz nie tylko warzywa i owoce, ale również nabiał oraz produkty zbożowe.
  • Wybieraj pełnowartościowe węglowodany: mąkę z pełnego przemiału, płatki owsiane, ryż brązowy, gruboziarniste kasze, ciemne pieczywo.
  • Codziennie zjadaj 800 g warzyw i owoców.
  • Jedz strączki.
  • Nie przesadzaj z soją.
  • Jedz nasiona i orzechy – aczkolwiek nie przesadzaj z ich ilością – są kaloryczne!
  • Pij 2 litry wody dziennie.

Wegetarianizm to styl życia 

Wegetarianizm sprowadza się nie tylko do stosowania diety roślinnej – jest szeroko rozumianym stylem życia. Często wiąże się z działaniem na rzecz obrony praw zwierząt, udziałem w manifestacjach czy happeningach.

Zobacz także

Dieta Paleo

Jeść do syta i nie liczyć kalorii – marzenie każdej osoby będącej na diecie. Dr …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *