Strona Główna / Diety / Dieta Paleo

Dieta Paleo

Jeść do syta i nie liczyć kalorii – marzenie każdej osoby będącej na diecie. Dr Loran Cordain postanowił je spełnić. Stworzył dietę paleo, która od kilku lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem odchudzających. Ze względu na swój charakter prozdrowotny cieszy się również zainteresowaniem osób zmagających się z niedoczynnością tarczycy, cukrzycą, Hashimoto czy PCOS.

Dieta Paleo – zasady

Zasady diety paleo są bardzo proste. Jemy wszystko, co w “przenośni” można

  • upolować
  • zerwać
  • zebrać

Dlatego też model żywienia paleo nazywa się dietą jaskiniowców. Niemalże całkowicie odchodzi się od jedzenia żywności przetworzonej. Energię czerpiemy ze świeżych warzyw i owoców, mięsa, nasion, orzechów, jaj. Unikamy cukru i glutenu. No i oczywiście nie liczymy kalorii. W końcu nasi przodkowie z pewnością tego nie robili. 😉

Jedz mięso!

Podroby oraz tłuszcz! Najbardziej wartościowa jest dziczyzna. Aczkolwiek takie mięsa jak: cielęcina, wołowina, jagnięcina, wieprzowina czy drób również będą ok. Należy pamiętać jedynie o tym, aby kupować je od sprawdzonych sprzedawców, praktykujących hodowlę ekologiczną!

Ryby i owoce morza 

Dieta Paleo zakłada spożywanie ryb oraz owoców morza kilka razy w tygodniu. Najbardziej pożądane są ryby żyjące w naturalnym środowisku, a nie te dokarmiane sztucznymi mieszankami na bazie kukurydzy czy pszenicy. Możesz je jeść w formie surowej, duszonej, pieczonej lub gotowanej. Na liście zalecanych znajdują się:

  • pstrąg
  • sardynki
  • łosoś
  • makrela
  • ślimaki
  • ośmiorniczki
  • halibut
  • dorsz
  • flądra

Jaja

Stanowią doskonałe źródło białka, witamin i minerałów. Powinny pochodzić z chowu wolnoklatkowego. Nie musisz ograniczać się tylko do jaj kurzych. Strusie, przepiórcze, kacze, gęsie – różnorodność jest ogromna.

Tłuszcze

Są podstawowym źródłem energii. Wśród zalecanych w diecie paleo, wymienia się:

  • orzechy i nasiona
  • oliwę z oliwek
  • awokado
  • masło
  • kokos
  • olej z wiesiołka
  • smalec
  • oliwę z oliwek

Warzywa i owoce

Niestety, tutaj pojawiają się pewne ograniczenia. Pierwsza i najważniejsza zasada: unikamy spożywania produktów bogatych w skrobię, czyli. np ziemniaków, kukurydzy. Bez obaw możemy jemy wszystkie inne.

Dieta Paleo – produkty zakazane

Jak już zdążyłeś się zorientować, dieta paleo wyklucza spożywanie żywności wysokoprzetworzonej. A zatem z Twojej kuchni muszą zniknąć wszelkiego rodzaju E16161- substancje wzmacniające i konserwujące. Odrzucamy:

  • słodkie napoje gazowane
  • wyroby cukiernicze
  • pieczywo
  • dania gotowe
  • fast-foody

Niestety spożywanie nabiału jest również niewskazane. Głównie ze względu na wysoką zawartość kazeiny, która działo drażniąco na jelita. Warto również wspomnieć o antybiotykach oraz hormonach, które są podawane zwierzętom…. Z tej perspektywy, spożywanie mleka i jego przetworów rzeczywiście nie wygląda zbyt ciekawie….

Dieta Paleo – przepisy

Lody:

  • 3 banany
  • 50 ml mleczka kokosowego

Banany obrać i pokroić w plasterki, wsadzić do zamrażarki na minimum 3 godziny. Z kolei mleczko wstawić do lodówki – najlepiej dzień wcześniej. Zamrożone banany wrzucić do blendera, dodać mleczko. Miksować do uzyskania gładkiej masy.

Ryż z kalafiora:

Surowe warzywo pokrój na mniejsze kawałki, a następnie zetrzyj na tarce lub potraktuj blenderem. Gotowe! Możesz go zjeść w formie sauté lub:

  • uprażyć na patelni
  • ugotować na parze
  • upiec

Dieta Paleo – efekty

  • redukcja wagi
  • zmniejszenie objętości żołądka
  • wzrost energii
  • stabilizacja poziomu cukru we krwi
  • brak problemów ze snem
  • obniżenie wysokiego poziomu cholesterolu
  • kontrola apetytu

Paleo – dieta, która leczy 

Dieta Paleo może pomóc uporać się z takimi chorobami jak:

  • cukrzyca
  • depresja
  • zespół jelita drażliwego
  • choroby autoimmunologiczne: nadczynność/niedoczynność tarczycy, Hashimoto
  • nadciśnienie tętenicze
  • atopowe zapalenie skóry
  • bezpłodność

Paleo – kontrowersje

Każdy człowiek zdaje sobie sprawę z tego, że cukier nie jest przyjacielem szczupłej sylwetki. Generalnie zdrowia, ale gluten czy nabiał? Owszem, osoby które cierpią na nietolerancje pokarmowe powinny unikać tej grupy produktów. A co z tymi zdrowymi? W ich przypadku nie ma żadnych przeciwwskazań. Ta sama zasada dotyczy spożywania roślin skrobiowych czy strączkowych. Co złego jest w ziemniakach, które są doskonałym źródłem witamin i minerałów – a zwłaszcza potasu. Co złego jest w strączkach będących kopalnią dobrze przyswajalnego białka?

Zobacz także

Dieta kopenhaska – zasady, efekty, skuteczność.

Dieta kopenhaska – jeden z najbardziej restrykcyjnych sposobów na utratę tkanki tłuszczowej. Choć trwa zaledwie …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *