Strona Główna / Diety / Dieta dr Dąbrowskiej. Wady, zalety, opinie.

Dieta dr Dąbrowskiej. Wady, zalety, opinie.

Cudowne ozdrowienia, spektakularne metamorfozy gwiazd  – dieta dr Ewy Dąbrowskiej, niezmienne od lat budzi zainteresowanie odchudzających oraz osób ze środowiska lekarskiego. Jedni polecają, drudzy wręcz przeciwnie – odradzają! Twierdzą, że kilkutygodniowy post warzywno-owocowy jest wręcz niebezpieczny dla naszego organizmu! Jaka jest prawda? W dzisiejszym wpisie postaram się odpowiedzieć na to jakże trudne pytanie. Przedstawić wady i zalety wyżej zaprezentowanego sposobu odżywiania.

Dr Ewa Dąbrowska

Zacznę od przedstawienia sylwetki  pomysłodawczyni diety. Ewa Dąbrowska – lekarz kliniczny, wieloletni pracownik Akademii Medycznej w Gdańsku. Autorka ponad 150 prac naukowych oraz trzech książek poruszających tematykę samoleczenia, zdrowego odżywiania.

  • Ciało i ducha ratować żywieniem”
  • Przywracać zdrowie żywieniem”
  • „Dieta warzywno-owocowa a harmonia ciała”

Założycielka  Instytutu Promocji Zdrowia dr Ewy Dąbrowskiej, promotorka wczasów odchudzających! Obecnie aż 16 pensjonatów w Polsce ma je w swojej ofercie!

Dieta dr Dąbrowskiej – podstawowe założenia 

Każdy z nas zdaje sobie sprawę z tego, że zdrowie jest wartością nadrzędną. Jego kondycja jest uzależniona w głównej mierze od tego co jemy. Najwięcej toksyn dostaje się do naszego organizmu właśnie wraz z pożywieniem. Aczkolwiek warunki środowiskowe są równie istotne. Na co dzień kompletnie się nad tym nie zastanawiamy. Stołujemy się w fast-foodach, palimy papierosy, spożywamy alkohol, a jakby tego było mało wdychamy skażone smogiem powietrze. Wyżej wymienione nawyki oraz brak aktywności fizycznej mają katastrofalny wpływ na nasze zdrowie. Na szczęście, możemy to zmienić. Wiedział o tym już Hipokrates, który nauczał swoich podopiecznych słowami: „Wasze
pożywienie będzie waszym lekarstwem”. Dr Ewa Dąbrowska postanowiła uwspółcześnić te treści.
Zaproponowany przez nią całkowity lub częściowy post sprowadzający się do jedzenia niskoskrobiowych warzyw oraz niektórych owoców. Głównym jego celem jest oczyszczenie organizmu z toksyn, poprawa zdrowia, witalności oraz jakości snu – a także zapobieganie chorobom nowotworowym.

Dieta dr Dąbrowskiej – co się dzieje z Twoim organizmem?

  • Na początku kuracji organizm pozbywa się nadmiaru toksyn.
  • Zaczynają znikać obrzęki, stabilizuje się ciśnienie krwi, poprawia się jakość snu, wraca dobry nastrój.
  • System immunologiczny zaczyna powoli się odblokowywać – wzrasta odporność, znika skłonność do przeziębień.
  • Znikają reakcje alergiczne oraz przebarwienia – kondycja skóry ulega znacznej poprawie.
  • Jelita pracują na najwyższych obrotach.
  • Cofają się złuszczenia wątroby oraz innych narządów.

Jedyne nad czym nie jesteśmy w stanie zapanować to choroby wrodzone.

Dieta dr Dąbrowskiej – wskazania do przeprowadzenia

Alergie skórne, astma oskrzelowa, bezpłodność, bezsenność, bulimia, migrenowe bóle głowy, zespół jelita drażliwego, hiperprolaktynemia, Hashimoto, miażdżyca, łuszczyca, zgaga, paradontoza – generalnie choroby XXI wieku.

Dieta dr Dąbrowskiej – przeciwwskazania

Ciąża, depresja, gruźlica, nadczynność tarczycy, okres dorastania lub dojrzewania, choroby nowotworowe.

Dieta dr Dąbrowskiej –  zasady

Podstawą diety są surowe warzywa i owoce – w tym również kiszonki. Aczkolwiek te podawane w formie duszonej, pieczonej lub gotowanej na parze też wchodzą w grę. Należy jednak mieć na uwadze fakt, że obróbka termiczna niszczy strukturę – obrabia z witamin i minerałów.

Co jeść?

  • Warzywa korzeniowe –  marchew, seler, pietruszka,
    chrzan, burak, rzodkiew, rzepa
  • Warzywa kapustne –  kapusta biała, czerwona,
    włoska, pekińska, kalafior, kalarepa,
    brokuł, brukselka
  • Warzywa cebulowe – czosnek, cebula, por
  • Warzywa liściaste – : sałata masłowa, lodowa,
    rzymska, seler naciowy, natka
    pietruszki, jarmuż, koper, rzeżucha
  • Warzywa dyniowate – dynia, kabaczek, cukinia, ogórki, patisony
  • Owoce – : jabłka,
    cytryny, grejpfruty, kiwi, mandarynki,
    znikome ilości owoców sezonowych:
    borówek, jagód, malin, truskawek,
    aronii, agrestu, wiśni i porzeczek
  • Przyprawy: imbir, anyż, chrzan, bazylia, cynamon, cząber, estragon, gałka muszkatołowa, goździki, ocet jabłkowy, majeranek, tymianek, sól himalajska, pieprz, zioła prowansalskie.

A czego unikać?

  • Rośliny strączkowe
  • Ziemniaki
  • Słodycze
  • Pieczywo
  • Używki – alkohol, papierosy, kawa, mocna herbata
  • Gotowe mieszanki przypraw
  • Słodkie owoce – śliwki, banany, winogrono
  • Tłuszcz – olej, masło, oliwa z oliwek
  • Nasiona i orzechy
  • Fermentowane produkty mleczne
  • Jaja
  • Mięso

Dieta dostarcza około 800 kcal dziennie, gdzie tradycyjny model żywieniowy zakłada spożycie 2000 kcal. Co oczywiście przekłada się na pięciokrotnie zmniejszenie podaży białka, węglowodanów oraz tłuszczów!

Dieta dr Dąbrowskiej – przepisy

Koktajl marchewkowy z siemieniem lnianym

  • Marchew (2 sztuki)
  • Jabłko (2 sztuki)
  • Cytryna (1 sztuka)
  • Szklanka wody

Warzywa i owoce myjemy pod bieżącą wodą. Obieramy ze skórki, wrzucamy do sokowirówki.

Sałatka kalafiorowa

Składniki:
¼ kalafiora
Pomidor
Natka pietruszki
Cytryna
Szczypta curry, sól, pieprz

Zaczynamy od przygotowania marynaty: wyciskamy sok z cytryny, mieszamy z przyprawami. Pomidora kroimy w ćwiartki, kalafiora gotujemy na parze. Dzielimy na części. Całość zalewamy wcześniej przygotowanym sosem.

Dieta dr Dąbrowskiej – zalety

  • Wyostrzenie zmysłów
  • Odmłodzenie organizmu
  • Odciążenie układu pokarmowego
  • Zwiększenie ruchliwości stawów
  • Szybki spadek wagi

Dieta dr Dąbrowskiej – wady

  • Niska kaloryczność
  • Ubogie menu
  • Spowolnienie metabolizmu
  • Mała liczba posiłków
  • Kiepskie samopoczucie
  • Problemy hormonalne

Dieta dr Dąbrowskiej – czy warto?

Należy zacząć od tego, że post dr Dąbrowskiej to kuracja oczyszczająca a nie odchudzająca jak myśli wiele osób. Spadek wagi to efekt uboczny. Chęć przeprowadzenia postu powinna być poprzedzona konsultacją lekarską! Pamiętaj! Kilkutygodniowy detoks nie jest gwarantem szczupłej sylwetki. Może jedynie stanowić wstęp do zmiany nawyków żywieniowych. Należy również mieć świadomość tego, że nieumiejętne wyjście z diety może skutkować efektem jojo!

Zobacz także

Dieta Paleo

Jeść do syta i nie liczyć kalorii – marzenie każdej osoby będącej na diecie. Dr …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *